0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
انواع رژیم کتوژنیک: کدام یک برای شما بهترین است؟

همانطور که تحقیقات علمی و بالینی در حال تکامل است، یافته ها نشان می دهد که رژیم کتو ممکن است فواید زیادی داشته باشد، از جمله:

  • حمایت از کاهش وزن
  • ارتقاء عملکرد شناختی و سلامت مغز
  • کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو
  • بهبود عملکرد قلبی متابولیک
  • درمان / معکوس کردن دیابت نوع 2

به احتمال زیاد می‌دانید که رژیم کتو اساساً یک رژیم غذایی بدون کربوهیدرات است، اگرچه تقریباً غیرممکن است که واقعاً هر روز کربوهیدرات نخورید (و نه سالم است). در حالی که فکر عدم مصرف کربوهیدرات ممکن است برای برخی دلهره آور به نظر برسد، در واقع انواع مختلفی از رژیم کتو وجود دارد که کربوهیدرات ها را به طور متناوب ترکیب می کند.

این مقاله شما را با سه نوع اصلی رژیم کتو و دیگر انواع آن آشنا می‌کند و نحوه تصمیم‌گیری اینکه کدام یک برای سبک زندگی و اهداف شما بهترین است را به شما معرفی می‌کند.

رژیم کتو چیست؟

در هسته خود، رژیم کتو یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات است که بر مصرف بیشتر چربی های سالم و منابع پروتئینی با کیفیت، همراه با مقادیر کمی کربوهیدرات غیرمستقیم از سبزیجات و میوه های خاص تأکید دارد.

ممکن است فکر کنید، "آیا برای زنده ماندن به کربوهیدرات نیاز نداریم؟"

 انواع رژیم کتوژنیک

در حقیقت، چربی و پروتئین مواد مغذی ضروری واقعی بدن هستند. کربوهیدرات ها از نظر فنی مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی انسان نیستند، زیرا بدن می تواند با استفاده از سوبستراهای دیگر مانند اسیدهای آمینه، لاکتات و گلیسرول، گلوکز تولید کند.

چیزی که رژیم کتو را از سایر رژیم‌های کم کربوهیدرات متفاوت می‌کند این است که هدف نهایی این است که مصرف کربوهیدرات را به اندازه کافی پایین نگه دارید تا مقدار بیشتری کتون تولید کنید و وارد کتوز شوید (به این ترتیب این رژیم، «رژیم کتوژنیک» نامیده می‌شود).

با کاهش قابل توجه مصرف کربوهیدرات، بدن شما به سوزاندن چربی بیشتری برای انرژی متوسل می شود زیرا گلوکز به راحتی در دسترس نیست. با انجام این کار، کبد شروع به تولید مقدار بیشتری از مولکول های آلی به نام کتون به عنوان محصول جانبی متابولیسم چربی می کند. (این کتون ها معمولاً در مقادیر کم در یک رژیم غذایی "عادی" ساخته می شوند، اما برای رسیدن به کتوز به اندازه کافی نیستند.)

به طور کلی، توصیه می شود در رژیم کتو مصرف کربوهیدرات را به 30 گرم یا کمتر در روز محدود کنید. با این حال، ممکن است بتوانید در حالی که در کتوزیس هستید کمی بیشتر از آن غذا بخورید، به خصوص اگر فعال هستید. از همان ابتدا برای تعیین اینکه چه تعداد کربوهیدرات را می توانید با حفظ کتوز، هر روز «با خوردن کنار بگذارید»، آزمایش و خطا لازم است.

به طور طبیعی، این بدان معناست که شما برای تامین کالری مورد نیاز روزانه خود، چربی و پروتئین بسیار بیشتری مصرف خواهید کرد. بیشتر افرادی که از کتو استفاده می کنند، هدفشان این است که بین 60 تا 80 درصد از کل کالری روزانه خود را از منابع چربی سالم، مانند نارگیل، کره با علف، آووکادو، آجیل/دانه ها و غیره تامین کنند. بقیه از منابع پروتئینی با کیفیت مانند تخم مرغ، مرغ، گوشت گاو، ماهی و غیره تامین می شود.

چیزی که رژیم کتو را به ویژه امیدوارکننده می‌کند این است که به بسیاری از افراد انرژی ذهنی و جسمی بیشتری در طول روز می‌دهد، در حالی که کنترل کالری دریافتی را آسان‌تر می‌کند زیرا چربی و پروتئین به شدت سیرکننده هستند. از این رو، بسیاری از افراد از رژیم کتوژنیک برای کمک به کاهش وزن (و حفظ آن) استفاده می کنند.

با توجه به این نکته، شما مجبور نیستید یک رژیم غذایی کاملاً "بدون کربوهیدرات" را فقط برای به دست آوردن مزایای کتو دنبال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سه نوع رژیم کتو و اینکه چه چیزی آنها را متمایز می کند، مطالعه کنید.

انواع رژیم کتوژنیک چه می باشند؟

3 نوع اصلی رژیم کتو چیست؟

اگر در رژیم کتو تازه کار هستید، ایده آل است که رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD) را حداقل به مدت 2 تا 3 هفته دنبال کنید تا ببینید بدن شما پس از "تطبیق با چربی" چگونه واکنش نشان می دهد. هنگامی که برای چند هفته در کتوز قرار گرفتید، می توانید انواع مختلف رژیم کتو را امتحان کنید تا ببینید کدامیک برای شما بهترین کارکرد را دارد.

توضیح انواع رژیم کتو

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

این یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، پروتئین متوسط ​​و چربی بالا است. به طور معمول حاوی 70 تا 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و حدود 5 تا 10 درصد کربوهیدرات است.

بر حسب گرم در روز، یک رژیم غذایی استاندارد کتوژنیک عبارت است از:

  • 20 تا 50 گرم کربوهیدرات
  • 40 تا 60 گرم پروتئین
  • محدودیت تعیین شده برای چربی وجود ندارد

چربی موجود در رژیم غذایی باید بیشترین کالری را تامین کند تا یک رژیم کتوژنیک باشد. هیچ محدودیتی تعیین نشده است زیرا انرژی مورد نیاز می تواند به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

رژیم‌های کتوژنیک باید شامل مصرف زیاد سبزیجات، به‌ویژه سبزیجات غیرنشاسته‌ای باشد، زیرا کربوهیدرات بسیار کمی دارند. رژیم های کتوژنیک استاندارد به طور مداوم در کمک به افراد برای کاهش وزن، بهبود کنترل قند خون و بهبود سلامت قلب موفقیت نشان داده اند.

اگر می‌خواهید وزن کم کنید و/یا سبک زندگی نسبتاً کم تحرکی دارید، رژیم استاندارد کتو محل خوبی برای شروع است. این اساساً رژیم کتو «واقعی» است، زیرا شما اصلاً کربوهیدرات زیادی نخواهید خورد، معمولاً 30 گرم یا کمتر در روز.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD)

رژیم غذایی هدفمند کتو اجازه می دهد تا وعده های غذایی حاوی کربوهیدرات کوچک را قبل یا بعد از تمرین انجام دهید. اگر متوجه شدید که عملکرد بدنی شما در رژیم کتو استاندارد مختل شده است، این یک تغییر رژیم کتو خوب است که باید دنبال کنید. برای اکثر افراد، افزودن 30 تا 40 گرم کربوهیدرات به وعده غذایی قبل یا بعد از تمرین کافی است. همچنین مهم است که برای جبران کربوهیدرات های اضافه شده، مصرف چربی را اندکی کاهش دهید.

در روزهایی که ورزش نمی کنید، SKD را دنبال کنید.

رژیم کتوژنیک چرخه ای (CKD)

گاهی اوقات به عنوان رژیم کتو چرخه ای شناخته می شود، این یک نوع رژیم غذایی پیشرونده تر است که شامل تغذیه چرخه ای کربوهیدرات است. برای مثال، ممکن است رژیم سنتی/استاندارد کتو را از دوشنبه تا جمعه دنبال کنید و سپس در آخر هفته ها رژیم غذایی پر کربوهیدرات مصرف کنید. با این حال، بهتر است قبل از اینکه به رژیم کتو چرخه ای بروید، رژیم غذایی هدفمند کتو را امتحان کنید.

رژیم کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات (VLCKD)

یک رژیم کتوژنیک استاندارد دارای کربوهیدرات بسیار کم است و بنابراین یک VLCKD معمولاً به یک رژیم کتوژنیک استاندارد اشاره دارد.

رژیم غذایی کتوژنیک خوب فرموله شده (WFKD)

اصطلاح "رژیم غذایی کتوژنیک خوب فرموله شده" از استیو فینی، یکی از محققین پیشرو در زمینه رژیم های کتوژنیک گرفته شده است.

WFKD از طرحی مشابه به عنوان یک رژیم کتوژنیک استاندارد پیروی می کند. فرمول بندی خوب به این معنی است که درشت مغذی های چربی، پروتئین و کربوهیدرات با نسبت رژیم کتوژنیک استاندارد مطابقت دارند و بنابراین بهترین شانس را برای ایجاد کتوز فراهم می کنند.

رژیم غذایی کتوژنیک MCT

این رژیم غذایی استاندارد کتوژنیک را دنبال می کند، اما بر استفاده از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs) برای تامین بیشتر محتوای چربی رژیم تمرکز دارد.

MCT ها در روغن نارگیل یافت می شوند و به عنوان روغن MCT و مایع امولسیون MCT در دسترس هستند.

رژیم‌های کتوژنیک MCT برای درمان صرع استفاده شده‌اند، زیرا تئوری این است که MCTs به افراد اجازه می‌دهد تا کربوهیدرات و پروتئین بیشتری مصرف کنند و در عین حال در کتوزیس باقی بمانند. این به این دلیل است که MCT ها در هر گرم چربی کتون بیشتری نسبت به تری گلیسیریدهای زنجیره بلند موجود در چربی های رژیم غذایی معمولی فراهم می کنند.

توجه داشته باشید که MCT ها اگر به تنهایی مصرف شوند می توانند منجر به ناراحتی معده و اسهال شوند. برای جلوگیری از این امر، بهتر است وعده‌های غذایی با تعادل MCT و چربی غیر MCT مصرف شود.

با این حال، مطالعات کافی برای بررسی اینکه آیا MCTs مزایای گسترده‌تری بر کاهش وزن یا قند خون دارند، وجود ندارد.

آیا رژیم کتوژنیک انواع مختلفی دارد؟

رژیم کتوژنیک با کالری محدود

یک رژیم کتوژنیک با کالری محدود شبیه به یک رژیم کتوژنیک استاندارد است با این تفاوت که کالری به مقدار مشخصی محدود می شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های کتوژنیک چه محدودیتی در دریافت کالری داشته باشند یا نه، موفقیت آمیز هستند. این به این دلیل است که اثر سیرکننده خوردن چربی و کتوزیس به خودی خود به جلوگیری از پرخوری کمک می کند.

رژیم غذایی کتوژنیک با پروتئین بالا

این رژیم حاوی پروتئین بیشتری نسبت به یک رژیم کتوژنیک استاندارد است، با نسبت 35 درصد پروتئین، 60 درصد چربی و 5 درصد کربوهیدرات.

تحقیقات نشان می دهد که یک کتوژنیک با پروتئین بالا برای کاهش وزن در افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند موثر است. مانند سایر اشکال رژیم کتوژنیک، تحقیقاتی در مورد اینکه آیا در صورت رعایت چندین سال خطری برای سلامتی وجود دارد یا خیر، وجود ندارد.

کدام نوع رژیم کتو بهترین است؟

بهترین رژیم غذایی برای همه وجود ندارد، حتی رژیم کتو. فرقی نمی‌کند شما یک کاربوفوب بی‌طرف باشید یا یک تازه وارد در سبک زندگی کتو، امتحان رویکردهای غذایی جدید تنها راه برای یادگیری بیشتر در مورد اینکه چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی برای شما مفید نیست، است. اگر رژیم کتو را انتخاب کردید، از آزمایش هر گونه رژیم کتو نترسید و ببینید که هر کدام از آن ها چه احساسی در شما ایجاد می کنند. شما چیزی برای از دست دادن و همه چیز برای به دست آوردن ندارید، پس منتظر چه هستید؟ انجامش بدهید!
کتوباما
می توانید با مراجعه به فروشگاه اینتترنتی کتوباما انواع محصولات رژیمی را دیده، محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از خرید آن، آن را در سریع ترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید. کتوباما در حال حاضر از بزرگ ترین و متنوع ترین فروشگاه های اینترنتی مختص محصولات کتوژنیک می باشد.